Materiaalkennis
Al doende leer je het beste en stap voor stap doe je ervaring op met de materialen waarmee je werkt.
Wat verf betreft is het een goed idee om met de beste kwaliteiten te werken omdat daar de meeste pigmenten in zijn verwerkt. Hoe goedkoper de verf, hoe minder pigment en hoe meer bindmiddel er is gebruikt. Jammer als dat laatste de kwaliteit van je werk bederft.
Aan de andere kant kan het ook een voordeel zijn om veel te oefenen met voordelige verf en pas later de betere kwaliteiten aan te schaffen.
Er zijn twee beginnersfouten die nogal vaak worden gemaakt:
1. Het lukraak kopen van dure tubes verf die je uiteindelijk nauwelijks gebruikt omdat de
kleuren niet passen bij dat wat je graag schildert. Het is aan te bevelen om aan kunstenaars die ongeveer vergelijkbaar werk maken als jij te vragen met welke kleuren zij goede ervaring
hebben.
(Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen de kleuren die je gebruikt bij het schilderen van een portret of bij een landschap.) Verder laten bepaalde kleuren zich prachtig met elkaar mengen en
andere totaal niet. Allemaal een kwestie van ervaring en ook van les nemen en je goed laten voorlichten.
2. Bang zijn om met verfresten op je palet te zitten als je klaar bent met schilderen. Want
dan ga je veel te zuinig om met je verf, zodat je te kort komt op een kritiek punt in je werk, of je weet niet meer hoe je een bepaald mooi mengsel maakt en je werk stagneert.
Bij een te zuinig gebruik van verf ontstaan fletse schilderijen of heb je de neiging te gaan ‘poetsen’ met je penseel waardoor troebele kleuren ontstaan die je niet meer goed kunt krijgen.
Restjes verf kun je altijd nog verwerken als ondergrond in een volgend schilderij. Een docent zei ooit tegen me: ‘Het is pas echt zonde van mooie verf als deze ongebruikt in je tube blijft
zitten.’
[omhoog]