Motivatie
Motivatie, expressie en techniek horen bij elkaar. Ze leiden samen naar een verhaal. Naar jouw verhaal.
Wat is het verhaal dat jij in jouw beeld aan de toeschouwer wilt vertellen?
Componeer je een objectief ‘journalistiek’ verslag, waarin je een waarheidsgetrouw beeld technisch vakkundig neerzet?
Of creëer je met de beeldelementen en beeldmiddelen die tot jouw beschikking staan een subjectief, persoonlijk verhaal waaruit veel expressie spreekt?
Motivatie, expressie en techniek liggen in elkaars verlengde. Vanuit je motivatie om iets te gaan tekenen of schilderen, ga je je bekwamen in de techniek van de beeldende kunst. En vanuit een grotere technische ervaring groeit het verlangen om een persoonlijk beeld te scheppen, een eigen verhaal te vertellen.
Er zijn kunstenaars die technisch uitstekend werk leveren, terwijl hun verhaal aan de ‘journalistieke’ kant is. Knap werk, maar ook wat koud, tamelijk onpersoonlijk. Er is sprake van veel vakmanschap en weinig persoonlijke motivatie en expressie.
Andere kunstenaars zijn enorm gemotiveerd en hebben fantastische ideeën, maar zijn technisch minder bedreven in het uitvoeren van hun motivatie. Hun verhaal is wel boeiend en persoonlijk, maar hun beelden missen overtuigingskracht.
Technische vaardigheden kun je leren door veel te oefenen, door het bestuderen van kwalitatief goed werk en door les te nemen bij ervaren docenten of kunstenaars. Het vraagt geduld en doorzettingsvermogen. Je hoofd en je handen zijn hierbij belangrijke instrumenten.
Motivatie komt vanuit je hart. Daar word je bewogen om tot een bepaald werk te komen. In je hart groeit een verlangen en ontwikkelt zich een passie om vorm te geven, uit te beelden, over te dragen. Dat is niet aan te leren, wel te stimuleren.
Er zijn meesterlijke kunstenaars die hun beelden zodanig creëren dat elk detail van hun tekening of schilderij meewerkt aan het grote geheel: de vorm, de richting en het volume van iedere kleurvlek en elke lijn accentueert en ondersteunt het totaalbeeld. Zulke kunstenaars zijn zowel gemotiveerd als technisch zeer ervaren in het componeren van een adembenemend mooi geconstrueerd, expressief beeld.
Dat noemen we dus: talent.
‘No amount of technical knowledge will take the place of feeling, or direct the painter so surely in his selection of what is fine.’ (Harold Speed)
[omhoog]